Monday 14 January 2013

Elbow Dislocation Tak Sama Dengan Tulang Yang Patah (Part I)

                   Kan tadi aku kate.....tangan kiri aku bersimenkan?Dan aku ada kata yang tangan aku patah...Errrr...Bukan patah sebenarnya....aku cume Elbow Dislocation...Bone dislocation tak adalah seteruk patah tulang. Cume tulang lari dari kedudukan asal. Lihat gambar bawah.


                                                    Ehhhhh...ehhh...ehsan encik GOOGLE

                      Ini adalah contoh Elbow Dislocation. Macam nilah jugak hasil  scan kedudukan siku aku.Sekali imbas tengok memang tak perasan apa. Cube tengok betul-betul , tulang humerus tu terkeluar dari mangkuk yang sepatutnya. Ini pun cume Partial Elbow Dislocation. Ini pula gambarajah tulang yang normal.

                                                              
                                                                       ehsan GOOGLE


                      Aku jatuh dan aku nampak ok...nampak... tulang aku menekan keluar pastu masuk balik. Bukan maksud aku keluar dari daging tau...Paham tak?Paham tak?Camne ek nak bagi paham ek?Errr...paham-paham sudeyyyy...Hahaha...Huii..sakit wohhhh...Waktu jatuh tu dengan kepala sekali sakit beb!Sakit di kawasan kejadian apatah lagi.Masya Allah!!!Allah je lah yang tahu.

                                                   
                                                  Ehh...ehhhh..belas ehhhhsan untuk diri sendiri
                                             (Comotnya la hai....orangnya comot...lukis pun comot)

                      Semasa jatuh,telapak kiri aku hold badan aku, tetapi mungkin beban terlalu berat (ye...aku tahu aku berat), dan siku aku terpeleot (betul ke perkataan ni?) dan kepala aku jatuh betul-betul pada lengan aku. Jadinya...Jatuhlah aku sambil menyanyi lagu Cindai... 
                                             
                                                   Berbantal lengannnnnn...Tidurrr ku.....

                                                 Ye.....tidurlah sangat. Sedar-sedar aku dah kat hospital.

                                                               ehhsan GOOGLE

                          Hiperbola sangatkan aku. Aku hampir pitam sebenanya,tapi aku cepat-cepat bangun tak mahu pitam sebab lagi bahaya kot kalau aku pengsan sesorang. Housemates aku tak ada waktu tu. Lekas aku bangun dan ada hati lagi nak betulkan 'tangga' yang aku guna. Pakai dua-dua belah tangan tolak tangga ketepi. Aku fikir tulang tangan aku dah patah sebab nampak tulang yang menekan keluar tu tadi. Dalam pada aku buntu dan tahan sakit nasib baik aku teringat benda emergency yang aku kena buat. Terus amek ice and bubuh pada tempat yang sakit.

                          Ehhh...panjang dah aku bebel. Aku sambung lagi nanti ye...Nantikan ye.

P/S  : Errr...first entry tadi aku nampak ada orang yang view entry aku. Betul ke?Betul ke Encik Google? Kalau betul ada orang view...doakan aku cepat sehat ye....hihi..bye korang...Salam.


                   

2 comments:

  1. can i ask about your injury,,
    saya monick dari indonesia.
    i got same accident too.. elbow saya dislocation. but for the first tangan saya dipasang penyangga agar tetap lurus. after two weks, penyangga di lepas. but this is the problem, i can't bend my hand. hanya bisa sampai 90 degree. di bagian elbow masih bengkak.
    apa kamu juga seperti itu?
    so how about your hand now?? can u move your hand perpectly?? thx, please answer^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai nick...check my latest entry. Hope it help u a lot.huhu..

      Delete