Thursday 2 May 2013

Ubat menghapuskan/menghilangkan jerawat - Roaccutane

Hai....Assalamualaikum.....

Ada sesiapa rindu aku?Ok..krik...krik (-_-). Ini adalah entry terperam lagi kepam.

Macam biasalah...Alasan tak update blog, busy. Tak adalah busy mana,cuma akhir-akhir ni aku tak larat nak tempuh jammed and hujan serta banjir.So stay office lama sket sbb tak mau tempoh benda-benda macam ni.Ok..panjang aku bebel sebab masih perasan ada orang rindu aku dekat dunia maya-padahal-sape-ntah-rindu-kau!

Bila aku bukak blog, first benda aku akan tengok adalah stats.Dan aku search entry enjin google search paling popular untuk entry terbaru adalah "Mana nak cari roacuatanne".

Roaccutane. Dari segi istilah perubatan, ubat ini adalah ubat terbaik dunia yang disarankan oleh pakar dermatologist dunia. Ianya digunakan untuk jerawat yang sangat teruk (severe acne) dan menunjukkan sehingga 60% pembaikpulihan (answers yahoo)

Cara roaccutanne berfungsi, ianya memberhentikan penghasilan kalenjar minyak di dalam badan yang menyebabkan jerawat (answer yahoo). Setakat yang aku tahu, hanya doktor pakar sahaja yang boleh prescribe ubat ni. Aku penah cuba minta doktor di klinik biasa bagi aku ubat tu sebab aku malas sangat nak drive keta pegi JB, doktor tu kata tak boleh sambil jerit dekat muka aku " Awak gila nak saya bagi awak makan ubat tu?" Lepas tu dia lempang aku laju-laju. Siapa percaya meh sini pulak aku lempang.Haha!Jangan marah, doktor kata ketawa itu baik untuk anda.

Jadi, kalau setakat jumpa physician biasa, korang cuma akan dapat doxycycline atau tetracycline je la jawabnya. Correct me if i'm worng.

                                                                     Ni ehsan google tau

Tadi aku google, macam boleh dapat through online je. Biar betul?Sebab waktu aku dulu, kena sign surat mengatakan yang tidak mengandung dan bersedia menanggung segala dosa nestapa akibat makan ubat ini. Boleh buat birth defect kot if makan waktu pregnant.

Kalau setakat jerawat kecik-kecik tu lupakan lah. Carilah alternatif.

Ini dari link ini ya,aku copy je. Perenggan pertama dari link itu,

Accutane is a powerful drug used in the treatment of acne. Four to five months of isotretinoin treatment usually leads to clearing of acne for one year or more after the medicine is stopped. Most other acne-controlling medicines are antibacterial agents, which are effective only if the medicine is used daily.


Aku nak highlight sedikit perenggan yang terakhir,

Most other acne-controlling medicines are antibacterial agents, which are effective only if the medicine is used daily.

Perenggan terakhir dari link  sama.

One patient STILL had problems six months after the drug was stopped.

Kerana aku merasakan, aku adalah the one itu...Fikir-fikirkan dan selamat beramal.....

                                             Ini pun lepas makan Roaccutanne selama 6 bulan!
                                                         Pehal ko nak tumbuh lagi hai jerawat?


Next entry aku update pasal produk yang aku pakai dan TEORI aku sendiri disebalik produk untuk jerawat.
Sabun jerawat badan pun aku dah jumpa beb. Aku cerita nanti ok!!!

Salam!XOXO






10 comments:

  1. cubelah evening primrose oil..amik every morning.boleh cuci darah..

    ReplyDelete
  2. dah..amek...semua x jalan...malas da...huhu....

    ReplyDelete
  3. Ap yg sesuai pkai krim jerawat pun jrwt still nek letihnya...

    ReplyDelete
  4. tidact dah try?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum awak..nasib kite same la..sekarang muke mcm mane?

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum awak... camna skrg muka ok ka.. saya amalkan set jerawat shaklee..
    http://rosmalizacabei.blogspot.com/2014/06/hangpa-ada-jerawat-tak.html
    mai tgk muka saya.. alhamdulilah dh ok.. jrwat lau naik.naik2 mnja je.hehee

    ReplyDelete
  7. Cara makan ko x betol kot ...
    Ubat roaccutane nie jgn sesekali skip
    X pon dose roaccutane ni rendah sgt ..
    Bpe mg ko amek ?
    10mg ?
    Cara kire dose accutane ni 0.05/1kilogram berat bdn
    pakai pencuci muka cetaphil gentle cleanser
    jgn pakai yg lain ..
    sebab pencuci muka lain terlalu mengeringkan muka dan membuatkan muka ko bertambah teruk..
    cayalah ckp aku ..
    muka aku pon teruk gak dulu ..

    ReplyDelete
  8. Try azanis scar serum.. Sya pkai baru smmgu.. Nmpk kesan..

    ReplyDelete
  9. Try azanis scar serum.. Sya pkai baru smmgu.. Nmpk kesan..

    ReplyDelete
  10. beli produk nama eskinol campurkan dgan pil tidact. lepas mandi goncang eskinol yg dah dcamput dan gosok kat muka macam pakai toner. eskinol yg dh dcampur tidact boleh dgunakan slama 3 bulan sahaja. cubalah try insyaallah bkesan

    ReplyDelete